Tradycyjny żurek

Żurek


W moim rodzinnym domu nie było tradycji gotowania żurku, więc jego smak poznałam dopiero przy moim mężu. Początkowo żurek gotował u nas tylko on i początkowo jadł go też tylko on:). No ale przyszedł taki czas, że zdecydowałam się go skosztować i uznałam, że nie jest taki zły, na jaki wygląda:). A teraz doszło już do tego, że sama pichcę żurek, który nadal nie należy do moich ulubionych zup, ale zjadam go z apetytem. Pierwsze kroki w gotowaniu żurku stawiałam pod czujnym okiem mojego męża, teraz gotuję go bez jego nadzoru i troszkę go nawet zmodyfikowałam, bo nie lubię bardzo tłustych dań, a jego żurek musi być gotowany na wywarze z boczku. Mój zdecydowanie nie! A też jest dobry:). Moja i jego wersja to tak zwane wersje bogate. Są w nim 2 lub 3 rodzaje kiełbas, grzyby suszone, ale częściej pieczarki, boczek, oczywiście jajko i ziemniaki. Więc dlatego często jest to u nas obiad jednogarnkowy.






Składniki: 

  • zakwas na żurek ( 0,5 litra )
  • 2 białe kiełbasy
  • 25 dkg kiełbasy wiejskiej
  • ewentualnie jeszcze jeden rodzaj kiełbasy ( np. zwyczajnej )
  • 5 średnich pieczarek
  • 30 dkg boczku
  • kostka rosołowa grzybowa lub o smaku wędzonki
  • 1 duży ząbek czosnku
  • 1 - 2 łyżki śmietany
  • 1 łyżka mąki
  • majeranek
  • sól
  • pieprz 
  •  jajka ugotowane na twardo
  • ugotowane ziemniaki

Sposób wykonania:

  • W garnku zagotować 2,5 - 3 litry wody, dodać kostkę, a następnie wrzucić wcześniej obrane i pokrojone pieczarki
  • Boczek pokroić w grubszą kostkę, obsmażyć na patelni i dorzucić do wody
  • Po uprzednim dokładnym wstrząśnięciu butelką wlać zakwas do wody.Gotować ok 10 min.
  • Białą kiełbasę obrać ze skórki i pokroić w półplasterki. Dorzucić do żurku
  • Pozostałą kiełbasę pokroić w półplasterki i obsmażyć na patelni. Dodać do gotującego się żurku zostawiając na patelni wytopiony tłuszcz
  • Czosnek obrać i przecisnąć przez praskę. Dodać do zupy
  • Wszystko razem pogotować ok. 10 - 15 min.
  • Śmietanę rozmieszać z mąką, dolać trochę żurku i dokładnie roztrzepać, aby nie było grudek. Wlać do zupy i chwilę wszystko razem pogotować
  • Posolić, przyprawić pieprzem i majerankiem
  • Podawać z ugotowanym na twardo jajkiem pokrojonym na ćwiartki i z pokrojonymi w kostkę ziemniakami 
Uwagi:
  • Żurek można doprawić do smaku cytryną, jeśli jest za mało kwaśny. Ale trzeba uważać, bo kwaśność żurku zależy od zakwasu i można się naciąć. Ja przeważnie dokwaszałam żurek cytryną, a któregoś razu mając zakwas z tej samej firmy co zwykle, bez uprzedniego spróbowania wcisnęłam trochę cytryny, a potem okazało się, że żur jest za kwaśny. Więc przed dokwaszeniem zawsze należy spróbować zupę
  •  Również gęstość żurku zależy od zakwasu i czasami trzeba dodać łyżkę maki, aby go zagęścić, czasem 1,5 łyżki, a zdarza się też, że żurek jest wystarczająco gęsty po dodaniu samego zakwasu.

Komentarze

Prześlij komentarz