Placek drożdżowy ze śliwkami, kruszonką i lukrem

Placek drożdżowy ze śliwkami, kruszonką i lukrem





 



























Sezon na śliwki trwa, więc znów upiekłam ciasto ze śliwkami. Tym razem zrobiłam placek drożdżowy, a zamarzył mi się taki na wczasach. Właśnie taki podano nam w któryś dzień na stołówce w domu wczasowym. Ciasto było drożdżowe z zatopionymi w nim mięciutkimi rodzynkami. Na wierzchu co prawda były truskawki, a ja użyłam śliwki, jakoś tak bardziej na czasie. Wierzch posypany był chrupiącą kruszonką, a wszystko polane było lukrem. Niebo w gębie. Od razu wtedy pomyślałam, że po powrocie będę musiała upiec podobny. I zrobiłam. I wyszedł równie smaczny, co ten stołówkowy. 
Placek upiekłam na dużej formie o wymiarach: 27x37 cm. Ciasto wyszło w sam raz wysokie. Samo ciasto drożdżowe jest mięciutkie i niezbyt słodkie. Za to słodka jest kruszonka i lukier. Do tego kwaskowate śliwki. W sumie całość bardzo fajnie się komponuje.









Składniki:

Na ciasto:
  • 700 g mąki pszennej
  • 42 g drożdży ( miałam kosteczkę drożdży o takiej wadze )
  • szklanka mleka ( 250 ml )
  • 100 g cukru
  • 2 łyżki spirytusu
  • 3 jajka
  • 120 g masła lub margaryny (ja dałam pół na pół)
  • szczypta soli
  • skórka otarta z jednej cytryny
  • garść rodzynek
  • kilka kropli aromatu śmietankowego
Na kruszonkę:
  • 80 g masła
  • 80 g cukru
  • 160 g mąki
Na lukier:
  • niepełna szklanka cukru pudru
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • 2 łyżki gorącej wody
Dodatkowo: niecały kilogram śliwek (ja użyłam węgierek)

Sposób przygotowania:
  • Drożdże mieszamy z ciepłym mlekiem, łyżką mąki i cukru. Odstawiamy do podrośnięcia
  • Mąkę przesiewamy do dużej miski, dodajemy sól, spirytus, olejek śmietankowy, cukier, jajka, otartą skórkę z cytryny, wcześniej namoczone w gorącej wodzie i odsączone rodzynki oraz podrośnięty drożdżowy rozczyn. Wyrabiamy gładkie ciasto. Pod koniec dodajemy stopiony, ostudzony tłuszcz i jeszcze raz zagniatamy. Gdyby ciasto było zbyt rzadkie, dodajemy nieco mąki.
  • Ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.
  • Z miękkiego masła, mąki i cukru zagniatamy kruszonkę. Chłodzimy.
  • Śliwki myjemy i drylujemy.
  • Wyrośnięte ciasto delikatnie rozwałkujemy na wielkość formy, w której będziemy je piec. Ciasto na wałku przenosimy do formy wysmarowanej wcześniej tłuszczem i obsypanej mąką. Na wierzchu układamy śliwki skórką do dołu. Całość posypujemy kruszonką.
  • Ciasto wkładamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i pieczemy 60 minut.
  • Po tym czasie ciasto wyjmujemy z piekarnika i gdy nieco przestygnie, polewamy go lukrem. Lukier przygotowujemy mieszając na gładko podane wyżej składniki.
Proponuję też przepisy na inne ciasta ze śliwkami:
 
  

 

Komentarze

  1. Mniam mniam! Uwielbiam drożdżowe wypieki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale apetycznie wygląda to Twoje ciasto! Sama smakowitość!

    OdpowiedzUsuń
  3. Anklo1
    W jaki sposób sprawdzić inne przepisy, np na ciasta...wciskam ciasta i desery i tylko ciągle jest placek ze śliwkami...a gdzie reszta.....57?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po kliknięciu na "ciasta i desery" pojawia się ostatnio opublikowany przepis z tej kategorii, a żeby zobaczyć inne trzeba po prostu przewijać stronę w dół. Nie mam jeszcze niestety spisu treści. Kiedyś się pojawi:)

      Usuń
  4. ciasto wyszło wyborne, pięknie urosło i smakuje przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz